22 Máj, Streda
 21 °C
TOP

Myslite na svoje duševné zdravie

Odborníci z Odboru podpory zdravia a výchovy k zdraviu Úradu verejného zdravotníctva SR (ÚVZ SR) upozorňujú na význam duševného zdravia a potrebu zvyšovať úsilie na jeho zlepšenie.

Duševné zdravie zahŕňa emocionálnu, psychickú a sociálnu pohodu. Ovplyvňuje to, ako myslíme, cítime a konáme. Pomáha tiež určiť, ako zvládame stres, ako sa správame k ostatným a ako sa rozhodujeme. Ak v priebehu života pociťujeme problémy s duševným zdravím, môže to ovplyvniť naše myslenie, náladu a správanie. Keď sa cítime duševne dobre, môžeme produktívne pracovať, užívať si voľný čas a aktívne prispievať do života komunít, ktorých sme súčasťou. Dôležitým atribútom duševnej pohody je tiež byť odolný a schopný vyrovnať sa s bežnými životnými problémami, stresmi.

Pozor na somatizáciu

Telesné a duševné zdravie spolu častokrát úzko súvisia a vzájomne sa môžu ovplyvňovať. Zanedbanie starostlivosti o psychické zdravie môže viesť k javu, ktorý sa označuje ako somatizácia. Ide o prenesenie psychického napätia do telesnej oblasti, ktoré vyvoláva fyzické prejavy, akými sú napríklad tráviace ťažkosti, bolesti hlavy alebo iných častí tela. Somatizácia sa môže prejaviť, ak sme príliš vyťažení, v strese, prípadne keď sme úzkostní a depresívni.

Ako podporiť svoje duševné zdravie

-Trávte viac času v prírode.

-Zapájajte sa do aktivít vo svojej komunite.

-Čítajte knihy. Učte sa. Rozvíjajte sa.

-Oddychujte. Nezabúdajte na dostatok spánku.

-Trávte čas s ľuďmi, ktorí vnášajú do vášho života smiech, humor.

-Udržiavajte staré priateľstvá a nadväzujte nové.

-Nájdite spôsob, ako uvoľniť negatívne emócie, upokojiť sa a zlepšiť náladu (rozhovor s priateľom, pobyt na miestach kde sa cítite dobre, venovanie sa obľúbenej aktivite).

-Nájdite si aktivity, ktoré vás potešia, spoločenstvo ľudí, spoločnosť človeka, ktorý vám rozumie.

-Rešpektujte svoje telesné a duševné možnosti. Nepreceňujte svoje sily.

-Na zmiernenie nahromadených napätí a uvoľnenie je vhodné, aby ste sa pravidelne fyzicky unavili. Vyberte si nejaký šport.

-Prijmite fakt, že v čase životných zmien budete vždy pociťovať aj určité nepohodlie, ktoré postupne pominie.

-Hľadajte niekoho, kto vás vypočuje a odpovie vám.

-Ak potrebujete odbornú pomoc, vyhľadajte ju.

Aktivity, ktoré podľa odborníkov prispievajú k psychickej pohode:

-Práca v záhrade – osviežuje myseľ, poskytuje relax.

-Začítajte sa do dobrej knihy – zážitok z ponorenia alebo zapojenia sa do príbehu pri čítaní môže zvýšiť pocit pohody.

-Choďte si zacvičiť – pohyb zlepšuje náladu a psychickú pohodu a má aj zdravotné benefity.

-Doprajte si masáž – poskytne oddych aj relax.

-Choďte na turistiku.

-Choďte na obed alebo kávu s priateľmi – utužíte vzťahy, zabavíte sa, zrelaxujete pri spoločnom smiechu a rozhovoroch.

-Odpočiňte si – ak môžete, naplánujte si poobedňajší krátky spánok, alebo choďte večer skôr spať.

-Naplánujte si výlet na víkend či dovolenku s rodinou, priateľmi.

-Choďte na dlhšiu prechádzku – pobyt v prírode (aspoň 20 minút) upokojuje, je to skvelá relaxačná terapia, ponúka čas na premýšľanie a utriedenie myšlienok.

-Píšte si denník – vypíšte sa zo svojich pocitov.

-Zapojte sa do dobrovoľníckej aktivity vo svojej komunite, keď robíte dobro pre druhých, je to dobré aj pre vás, prináša pocity uspokojenia a naplnenia.

zdroj foto StockSnap pixabay

Odoslať komentár