20 Október, Utorok
 7 °C
TOP

Cícer – neprávom iba málo známa strukovina

Šošovica, fazuľa či hrach – strukoviny, ktoré sú neoddeliteľnou súčasťou slovenskej kuchyne od nepamäti. V posledných rokoch sa však čoraz častejšie dostáva na naše stoly aj cícer. Patrí medzi najzdravšie strukoviny a je vhodný pre všetky vekové kategórie.

Podporuje rast zdravých kostí, nechtov a zubov, pomáha pri žalúdočných problémoch, pôsobí preventívne proti kardiovaskulárnym chorobám, znižuje cholesterol v krvi, zlepšuje príznaky kožných ochorení, podporuje metabolizmus Podľa historikov má cícer inak nazývaný aj rímsky hrach, už viac ako 7500 rokov. V stredoveku sa rozšíril na územie celej Európy, no najprv len medzi chudobných. Dnes je cícer obľúbenou potravinou v Španielsku, Taliansku, Francúzsku či v Grécku, ale aj v mnohých arabských a balkánskych krajinách.

Pestuje sa viac ako 350 kultivarov. Najvýznamnejšie sú Desi a Kabuli. Kabuli má svetlé, väčšie semená a jemnú šupku. Pestuje sa na juhu Európy a v severnej Afrike. Desi má tmavšie, menšie semená a hrubšiu šupku, najčastejšie ho pestujú v Indii a Etiópii. Nezvyčajný kultivar je čierny cícer, Ceci neri, ktorý sa pestuje iba v Apúlii v juhovýchodnom Taliansku. Má približne rovnakú veľkosť ako Kabuli, je však väčší a tmavší ako Desi. Medzi slovenské odrody patrí Alfa, Beta a Slovák

Cícer obsahuje množstvo bielkovín, vlákninu, draslík, vápnik, horčík, zinok, fosfor, sodík, vitamíny A, B, C, E, K, kyselinu listovú, kyselinu pantoténovú, omega3 a omega6 mastné nenasýtené kyseliny a betakarotén. V jeho semenách sa nachádza 7 percent tukov. Je tiež bohatým zdrojom lecitínu. Varením cícer nestráca žiadne vitamíny ani živiny. Cícer neobsahuje žiaden lepok, preto ho okrem vegetariánov obľubujú aj celiatici. Cícer obsahuje veľa železa, preto už jeden pokrm z neho dokáže dať telu potrebnú dennú dávku. Cícer je najľahšie stráviteľnou strukovinou, a zároveň nenafukuje a čo možno mnohí muži ani nevedia, je, že má afrodiziakálne účinky. Cícer obsahuje významné množstvo antioxidantov, dodáva pleti hebkosť, pevnosť a pružnosť. Cícer tiež pomáha pri liečení nespavosti, pretože je výborným zdrojom aminokyseliny s názvom tryptofán, ktorá upokojuje a pomáha navodiť pokojný spánok.

Cícer je hlavnou zložkou pre jedlá ako napr. hummus, chana masala a po zomletí na múku sa používa pre výrobu falafelu. Používa sa tiež v šalátoch, polievkach a dusených mäsách, karí a iných jedlách. Cícer je dôležitý v indickej a stredovýchodnej kuchyni. Semená sa používali aj ako náhrada kávy.

A že ste ešte cícer v kuchyni neskúsili? Prinášame niekoľko inšpirácií:

Jednoduchá polievka s cícerom a hubami

Potrebujeme: 400 g uvarený cícer alebo z konzervy, 1 cibuľa, 200 g mrkvy, 20 g sušených húb, soľ, nleté čierne korenie, mletá červená paprika, olivový olej, 1,5 litre vody

Postup: Na olivovom oleji opražíme cibuľu a na kocky nakrájanú mrkvu. Pridáme soľ, papriku, premiešame, zalejeme vodou, aby bola zelenina zakrytá. Keď voda zovrie, pridáme cícer a huby. Dolejeme vodu a varíme do mäkka. Pre zahustenie polievky, môžeme odobrať z polievky časť cíceru, pomixovať ho a vrátiť do polievky. Premiešame a dochutíme.

Cícerová nátierka

Potrebujeme: 400 g sterilizovaný cícer, 2 jarné cibuľky, 2 strúčiky cesnaku, 4 PL majonézy, 1 PL

oleja, podľa chuti soľ, mleté čierne korenie, čili

Postup: Sterilizovaný cícer zlejeme a tyčovým mixérom ho rozmixujeme spolu s jarnou cibuľkou na pyré. Primiešame majonézu, olej, prelisovaný cesnak a nakoniec soľ a mleté čierne korenie.

Na záver si nátierku ozdobte pažítkou.

Falafel

Potrebujeme: 300 g cíceru, 2 PL hladkej múky, 1/2 balíčka kypriaceho prášku, 4 strúčiky

cesnaku, 2 cibule, petržlenovú vňať, koriander, soľ, mleté čierne korenie, mletá rasca, kajenské korenie, olej na vyprážanie

Postup: Cícer si najprv namočíme, potom ho uvaríme do polomäkka, scedíme ho, necháme odkvapkať a vychladnúť. Potom ho rozmixujeme na hustú kašu, pridáme pokrájanú cibuľu, pretlačený cesnak, soľ, posekanú petržlenovú vňať s koriandrom, koreniny, múku a kypriaci prášok. Vypracujeme cesto, ktoré sa nesmie lepiť a necháme ho aspoň na hodinu odstáť na chladnom mieste. Z tejto zmesi vyformujeme guľky a necháme ich odstáť 20 minút. Vypražíme ich do zlata vo vyššej vrstve oleja. Falafel môžete podávať s hummusom, pita chlebom či so zeleninou. (red)

Odoslať komentár