22 Máj, Streda
 20 °C
TOP

Prevencia jarnej únavy – radia odborníci

Koniec zimy znamená nielen prebúdzanie prírody, ale aj „prebúdzanie“ ľudského organizmu. Telo musí upraviť niektoré fyziologické procesy a reagovať na meniace sa pomery v životnom prostredí i v životospráve. S nástupom jari sa tak začína u citlivých ľudí prejavovať takzvaná jarná únava, vo zvýšenej miere sa objavuje u meteosenzitívnych ľudí, osôb s nízkym tlakom alebo u seniorov.

Jarná únava vzniká ako reakcia organizmu na teplotné a tlakové výkyvy, zmeny v trvaní slnečného svitu, ako aj na zmeny v životospráve. Jej sprievodným javom je nielen nedostatok energie, ale aj zvýšená náchylnosť na infekcie. „Jarná únava je komplexný stav celého organizmu, nie je to ochorenie orgánové, a preto jarná únava nie je klasifikovaná ako choroba. Aj z tohto dôvodu existuje pomerne málo vedeckých štúdií, ktoré by podrobnejšie mapovali jej výskyt,“ vysvetľujú odborníci z Úradu verejného zdravotníctva SR (ÚVZ SR).

Príznaky jarnej únavy

Jarná únava má prechodný ráz a nepríjemné príznaky obvykle ustupujú, keď sa telo adaptuje na vonkajšie zmeny. „Trvá to obvykle asi 1 až 3 týždne, ak však príznaky pretrvávajú dlhšie, môže v skutočnosti ísť o prejav ochorenia a vtedy je vhodné sa poradiť s lekárom,“ radia verejní zdravotníci a dodávajú, že jarná únava sa prejavuje pocitom únavy, ospalosťou (aj tesne po prebudení), ťažkosťami so spánkom, bolesťami hlavy, malátnosťou, nesústredenosťou aj podráždenosťou.

Prevencia jarnej únavy

-Každodenný dostatočný a primeraný pobyt na čerstvom vzduchu (nezaťažovať organizmus nárazovo neprimerane zvýšenou námahou po období zimného leňošenia, záťaž je vhodné zvyšovať postupne).

-Zdravá, pestrá, čerstvá a striedma strava plná vitamínov a minerálov.

-Zvýšený prísun zeleniny a ovocia, ktoré zvyšujú obranyschopnosť organizmu, posilňujú imunitu a chránia tak pred vznikom jarnej únavy.

-Strava by mala obsahovať aj celozrnné obilninové výrobky, prospešné rastlinné oleje, orechy a zelené vňate.

-Dostatok tekutín – čistá voda, minerálky a nesladené čaje.

Informácie poskytol Odbor podpory zdravia a výchovy k zdraviu ÚVZ SR

zdroj foto chin1031 pixabay

Odoslať komentár