18 August, Štvrtok
 36 °C
TOP

Rozšírili sa prípady predávkovania paracetamolom

Odborníci hovoria, že predávkovať sa je možné aj voľnopredajnými liekmi a zároveň upozorňujú na skutočnosť, že pribúdajú prípady predávkovania sa paracetamolom a to aj u detí.

Paracetamol je jedno z najrozšírenejších liečiv proti bolesti a horúčke. Nájdeme ho v širokom spektre voľnopredajných analgetík či antipyretík. „Pri užívaní liekov s obsahom paracetamolu je však nutná opatrnosť a obozretnosť. Ako všetky lieky, aj tie s obsahom paracetamolu môžu spôsobovať nežiaduce účinky,“ varujú odborníci zo Štátneho ústavu pre kontrolu liečiv (ŠÚKL) a zároveň prízvukujú, že otrava paracetamolom je vážny stav a pri neliečenej otrave dochádza k zlyhávaniu obličiek, pečene a poruchám vedomia, čo môže viesť až k úmrtiu pacienta.

Príznaky otravy paracetamolom

Medzi príznaky otravy paracetamolom patrí nevoľnosť, nechutenstvo, vracanie, potenie, ospanlivosť či apatia. „Pozor, otrava paracetamolom má aj takzvanú bezpríznakovú fázu, keď dochádza k prechodnému zlepšeniu stavu pacienta, čo môže negatívne ovplyvniť diagnostiku. Príznaky sa však zvyčajne po dvoch dňoch vrátia vo vyššej intenzite,“ zdôrazňujú odborníci.

Odborníci varujú

Štátny ústav pre kontrolu liečiv v tejto súvislosti varuje pred nekontrolovaným a nadmerným užívaním paracetamolu. Medzi tínedžermi sa šíri nebezpečná takzvaná “paracetamolová výzva”, počas ktorej tínedžeri užijú všetky voľnopredajné lieky, ktoré doma nájdu, a následne reakciu svojho organizmu nakrúcajú na sociálne siete. Na nebezpečenstvo tejto výzvy upozorňuje aj Národný ústav detských chorôb, ktorý na urgentnom príjme eviduje zvýšené množstvo prijatých detí intoxikovaných paracetamolom.

Lekári upozorňujú na zvýšený počet otráv liekmi

Lekári Národného ústavu detských chorôb (NÚDCH) v posledných dňoch zaznamenali zvýšený počet detí úmyselne intoxikovaných liekmi s účinnou látkou paracetamol. „Intoxikácia paracetamolom je nebezpečná v tom, že v úvode nemusia byť prítomné žiadne symptómy, k ich rozvoju môže prísť až po 24 hodinách, čo už je moment, kedy pečeň môže byť natrvalo poškodená,“ povedal MUDr. Jakub Gécz, lekár OUP NÚDCH. Symptómy sú prevažne gastrointestinálne – bolesti brucha, pocit na vracanie, vracanie. Niekedy deti užijú paracetamol aj v kombinácii s inými účinnými látkami, napríklad kofeínom, kedy hrozí aj otrava kofeínom a deti pociťujú búšenie srdca, majú závrate, kŕče, poruchy vedomia a iné symptómy.

Úmyselné intoxikácie liekmi, prípadne v kombinácii s inými látkami, majú vo všeobecnosti stúpajúcu tendenciu a lekári ich sledujú už u detí od 12 rokov, ktoré ich užijú s úmyslom ublížiť si.

Zdroj informácií ŠÚKL a NÚDCH

zdroj foto qimono pixabay

Odoslať komentár