20 Júl, Sobota
 25 °C
TOP

Sviatok pneumatík aj semaforov

Dátum 10. december by sa dal nazvať malým sviatkom dopravy. K tomuto dňu sa totiž viažu dve udalosti, ktoré znamenali práve v oblasti dopravy krok vpred. V roku 1845 bol vydaný patent na vzduchom napustené gumené pneumatiky a v roku 1868 bol v Londýne uvedený do prevádzky prvý semafor na svete.

Keď 10. decembra 1845, teda pred 175 rokmi, získal britský priemyselník Robert Thompson patent na vzduchom napustené gumené pneumatiky na autá, dúfal, že jeho vynález nájde uplatnenie. Avšak nestalo
sa. V tom čase totiž nikto nechyroval o motorových vozidlách a aj jazda na bicykli bola ešte v plienkach. Rodičia Roberta Thompsona chceli mať z neho kňaza, problémom vraj bolo, že s latinčinou nebol
kamarát. Skúšal teda obchodnícku dráhu u svojho strýka v Amerike, ale ani tu nezožal žiadny úspech. Technika ho zaujímala viac. Z historických prameňov sa dozvedáme, že vylepšoval mangeľ na žehlenie a
venoval sa aj parným motorov. Dokonca vylepšil odpaľovanie výbušnín, čím prispel k bezpečnejším procesom pri demolácii budov. Keď mal 23 rokov, požiadal o patent na vzduchom plnené pneumatiky.
Napriek tomu, že patent získal, žiadnej slávy sa v tom období nedočkal. Jeho pneumatiky boli „znovuobjavené“ až po polstoročí. K vynálezom Roberta Thompsona patrí aj plniace pero či mobilný
parný stroj, ktorý bol v druhej polovici 19. storočia žiadaný na celom svete. Thompson zomrel 8. marca 1873 v Edinburghu. Posledný zo štrnástich patentov registrovaných na jeho meno prevzala v roku jeho
úmrtia jeho manželka Clara.

Písal sa 10. december 1868, keď bolo na križovatke ulíc pred Dolnou snemovňou britského parlamentu pomerne rušno. Londýn sa stal miestom, kde sa inštaloval prvý dopravný semafor na svete. Jeho vynálezcom bol britský inžinier John Peak Knight. Jeho cieľom bolo, aby ľudia mohli bezpečne prejsť cez cestu, po ktorej sa premávalo množstvo konských povozov. Semafor obsluhoval ručne policajt, avšak svoju úlohu plnil efektívne. Semafor mal dve ramená, ktoré ak viseli, mohli po ceste ísť povozy. Ak sa ramená zdvihli do horizontálnej polohy, povozy museli zastaviť a cez cestu mohli prejsť ľudia. V noci,
teda za tmy, na semafore svietilo aj svetlo. Zelená znamenala voľný priechod, červená znamenala stopku. Tak ako dnes. Po roku semafor s plynovými lampami z londýnskej križovatky zmizol. Nikto ho neukradol, len jednoducho vybuchol a dokonca zranil aj policajta, ktorý práve riadil premávku.

Odoslať komentár