16 September, Štvrtok
 19 °C
TOP

Zdravé stravovanie počas letných mesiacov

Počas horúcich letných dní by sme mali našu pozornosť zamerať nie len na dodržiavanie pitného režimu, ale aj na vhodný výber a skladovanie potravín.

Stravovanie v letných mesiacoch má určité osobitosti vyplývajúce z vyšších teplôt vzduchu ako aj z relatívne nízkej vlhkosti vzduchu, či zo skutočnosti, že v lete častejšie konzumujeme epidemiologicky rizikové potraviny. „To všetko predstavuje určitú záťaž najmä na kardiovaskulárny a gastrointestinálny systém a metabolickú homeostázu organizmu aj u zdravých ľudí, čo je potrebné zohľadniť aj v stravovaní,“ vysvetľujú odborníci z Úradu verejného zdravotníctva SR.

Zásady pre stravovanie a výber potravín v lete

Strava má byť v letných mesiacoch ľahšia, teda ľahko stráviteľná, s nižšou energetickou hodnotou, pretože organizmus v lete nepotrebuje vytvárať teplo v takej miere ako v zimných mesiacoch. Súčasne však musí strava poskytovať dostatok výživných látok. Zložením má byť vyvážená a pestrá, čo predstavuje dostatok celozrnných výrobkov, nízkotučných mliečnych výrobkov, rýb, hydiny, zemiakov a strukovín a samozrejme ovocia a zeleniny – najmä sezónnych, ktoré okrem tekutín obsahujú množstvo cenných výživových zložiek, ako sú vitamíny a minerály, enzýmy či vláknina. Konzumovať by sme mali menej jedál a potravín bohatých na tuky, najmä nasýtené a na jednoduché sacharidy.

Doplniť treba aj antioxidanty

V letných mesiacoch treba pamätať aj na to, že slnečné žiarenie spotrebúva najmä pri opaľovaní antioxidanty v organizme. Ide najmä o antioxidanty, ktoré možno doplniť stravou a to: vitamíny A respektíve Betakarotén – provitamín A, a vitamíny C a E.

-Vitamín A sa nachádza napríklad v mrkve, paradajkách, malinách, marhuliach, masle, rybách.

-Vitamín C nájdete v ovocí, akým sú napríklad čierne ríbezle, jahody, citrusové ovocie, kivi, maliny, černice a nájdete ho aj v zelenine, akou je paprika, karfiol, kel, kaleráb, paradajky, ale aj v zemiakoch.

-Vitamín E sa nachádza v rastlinných tukoch a olejoch, zelenine, orechoch, obilných klíčkoch.

-Veľmi účinným antioxidantom je však aj lykopén, ktorý obsahujú paradajky či červený melón.

Pozor na rizikové potraviny

Zvýšenú opatrnosť by sme mali venovať aj takzvaným epidemiologicky rizikovým potravinám, najmä pokiaľ nie je zaručená dostatočná hygiena pri ich výrobe, skladovaní a manipulácii s nimi. Patrí sem zmrzlina, lahôdky, cukrárske výrobky, pokrmy pre dojčatá a deti. Výrobky z mäsa, vajec a mlieka konzumujte len dostatočne tepelne spracované.

Dôležité je tiež dodržiavať predpísanú dĺžku a teplotu pri skladovaní potravín a pokrmov. Ak má byť strava pripravená v časovom predstihu, je nutné ju uchovávať buď v teplom stave okolo 60°C alebo v chlade pod 10°C. Chybou je uloženie väčšieho množstva potravín, ktoré sú ešte teplé, do chladničky. Môžu sa tak pomnožiť mikroorganizmy.

Informácie poskytol Úrad verejného zdravotníctva SR

Odoslať komentár