03 Marec, Nedeľa
 17 °C
TOP

Nezabúdajme na ryby

Konzumácia rýb sa v mnohých domácnostiach obmedzuje len na obdobie vianočných sviatkov a to je škoda. Podľa odborníkov by mali byť ryby súčasťou nášho jedálnička počas celého roka, a to minimálne dvakrát do týždňa.

Na náš trh sa dostávajú ryby sladkovodné a v poslednom období je širšia paleta aj morských rýb. Zo sladkovodných sú najznámejšie kapor, lieň, ostriež, pstruh, šťuka, zubáč, úhor. Z morských špecialít makrela, losos, treska, sleď, tuniak, žralok, sardinky, šproty.

Omega 3 a 6

Ryby by sme mali podávať najmä deťom, pretože sú mimoriadne dôležité pri ich vývoji. „Odporúčajú sa najmä pre ich vysoký obsah omega 3 a 6 mastných kyselín“, hovorí Mgr.Klinčáková z Poradne zdravia Regionálneho úradu verejného zdravotníctva (RÚVZ) Bratislava.

Dôležité minerály aj vitamíny

Ryby sú podľa odborníčky významným zdrojom aj minerálnych látok ako fosfor, selén, vápnik, draslík, horčík a železo, čím sa pokryje naša potrebná dávka, ktorú si potom nemusíme dopĺňať prostredníctvom umelých vitamínov. V morských rybách sa nachádza vyšší obsah minerálov ako v sladkovodných rybách. Najviac je zastúpený draslík, sodík, výnimočné postavenie má vápnik, ktorý sa v rybách nachádza 7 až 10krát viac ako v mäse jatočných zvierat. Mimoriadne vysoký obsah vápnika majú ryby konzervované, pretože sa väčšinou konzervujú ryby celé, teda mäso aj kosti. Ďalej obsahujú ryby fosfor, horčík, ktorý je potrebný pre nervovú a svalovú činnosť, železo, zinok a meď. Morské ryby sú dôležitým zdrojom jódu, vitamínov A a D.

Príprava rýb

Namiesto nezdravého vyprážania na prepálenom oleji si môžeme rybu pripraviť rôznymi inými a najmä podľa odborníčky zdravšími spôsobmi – môžeme ju grilovať, piecť, dusiť, variť a na dochutenie pridať bylinky.

Informácie poskytol RÚVZ Bratislava

zdroj foto Shutterbug75 pixabay

Odoslať komentár