26 December, Štvrtok
 4 °C
TOP

Bahýľov vrtuľník sa pri prvom lete vzniesol do výšky 4 metrov

V historických archívoch slovenskej vedy a techniky nachádzame mnohé mená a mnohé vynálezy. A medzi významných slovenských vynálezcov a konštruktérov nepochybne patril aj Ján Bahýľ. Práve dnes si pripomíname jeden z jeho „kúskov“. 30. mája 1897 totiž uskutočnil v Bratislave prvý let vrtuľníkom vlastnej výroby, ktorý sa vzniesol do výšky štyroch metrov.

Ján Bahýľ sa narodil 25. mája 1856 vo Zvolenskej Slatine, študoval na gymnáziu vo Zvolene, neskôr na vyššej vojenskej odbornej škole ženijno-stavebného smeru so špeciálnym zameraním na vojenské opevnenia. Ako stavebný technik pôsobil na viacerých miestach Európy. Jeho technické nadanie ho doslova predurčovalo k bádaniu a konštruovaniu noviniek v rámci strojárstva či v rámci vojenskej vedy a techniky. Dokonca vypracoval niekoľko zlepšovákov pre delostreleckú techniku či železničnú dopravu. Zaoberal sa aj automatickým spájaním vlakových súprav.

Čo ho ale naozaj fascinovalo, bolo lietanie, resp. stroje, ktoré by umožnili ľuďom let. V roku 1894 vypracoval návrh helikoptéry, v tomto prípade však iba s pohonom ľudskej sily. 13. augusta 1895 dostal od cisára Františka Jozefa I. patentnú listinu. O tri roky neskôr predviedol prvý let svojej helikoptéry v Bratislave. V rokoch 1901 – 1903 vznikol vylepšený model Bahýľovej helikoptéry, na ktorom sa vzniesol viackrát do výšky pol metra. V roku 1903 sa vzniesol do výšky 1,5 m a 5. mája 1905 sa Ján Bahýľ vzniesol do výšky 4 metrov a preletel 1,5 kilometrra. Tento pokus zaprotokolovala aj Medzinárodná vzduchoplavebná organizácia.

Jánovi Bahýľovi sa počas svojho života podarilo získať až sedemnásť rôznych vojenských či technických patentov, medzi ktorými boli okrem helikoptéry s benzínovým motorom aj balón so vzdušnou turbínou či tank na parný pohon. Patent získal aj na spomínané zariadenie na spájanie železničných vagónov, ale dokonca aj na vynález výťahu na Bratislavskom hrade. Vďaka Bahýľovi mohli ľudia lepšie využiť palivo, keďže si nechal patentovať vložku do kachlí, ale aj spád kanalizačnej siete na výrobu elektrickej energie. A ako sa dozvedáme z historických záznamov, Ján Bahýľ v spolupráci s majiteľom továrne na výrobu vozov a kočov Antonom Marschallom zostrojili prvý automobil s benzínovým pohonom na Slovensku.

V rokoch 1895 – 1914 bol Bahýľ predsedom vzduchoplavebnej organizácie v Martine. 13. marca 1915 zomrel v Bratislave. V roku 1978 bol o ňom nakrútený dokumentárny film s názvom Premožiteľ Edisona.

Odoslať komentár