06 December, Pondelok
 1 °C
TOP

Jedlé gaštany pre zdravé srdce, mozog i kosti

Vôňa pečených gaštanov sa nám už tradične spája s jesenným a zimným obdobím. Doprajme si túto lahôdku bez výčitiek, pretože nám okrem skvelého chuťového zážitku prináša aj veľa zdravotných benefitov.

Gaštany sú plody gaštana jedlého, ktorý patrí do rodu Castanea a existuje ho viacero druhov. Majú lahodnú, jemne sladkú chuť a sú nielen veľmi chutné ale i bohaté na živiny. Sú zdrojom vitamínu C a vitamínov skupiny B. Obsahujú aj minerály ako draslík, meď, horčík a tiež vlákninu. „Gaštany sú spomedzi orechov bohaté na vitamín C, hoci tepelnou úpravou sa časť jeho množstva stratí. Vitamín C a ďalšie látky nachádzajúce sa v gaštanoch, ako je meď, pomáhajú posilňovať náš imunitný systém“, hovorí MUDr. Šranková z poradne zdravia Regionálneho úradu verejného zdravotníctva Bratislava.

Pre zdravé srdce

Gaštany prispievajú aj k podpore zdravého srdcovo-cievneho systému tým, že draslík a horčík nachádzajúce sa v gaštanoch, pomáhajú regulovať krvný tlak.

Pomoc pre mozog

Konzumáciou gaštanov podporujeme zdravú funkciu mozgu, keďže gaštany sú bohaté na vitamíny skupiny B, ktoré sú priamo spojené so správnym neurologickým vývojom a funkciou. Okrem toho draslík pomáha zvýšiť prietok krvi do mozgu a podporuje tak zdravie nervového systému.

Prevencia zápchy

Vláknina obsiahnutá v gaštanoch pomáha v prevencii zápchy. Gaštany môžu taktiež pomáhať pri kontrole hladiny cukru v krvi. Hoci gaštany obsahujú väčšie množstvo sacharidov, vláknina v nich obsiahnutá zaisťuje, že telo sacharidy vstrebáva pomaly a tým pomáha zabrániť prudkému nárastu hladiny cukru v krvi.

Zdravé kosti

Gaštany sú dobré aj pre zdravie našich kostí, keďže meď je mimoriadne dôležitá pri absorbovaní železa, ktoré je nevyhnutné pre rast a vývoj kostí a horčík je potrebný na podporu ich minerálnej hustoty.

Pozor!

Myslite na to, že hoci konzumácia malého až stredného množstva gaštanov môže priniesť svoje výhody, treba ich jesť s mierou. Konzumácia príliš veľkého množstva gaštanov môže týmto zdraviu prospešným účinkom zabrániť.

Pamätajte aj na to, že surové gaštany obsahujú vysoký obsah trieslovín, čo môže u osôb na ne citlivých spôsobiť tráviace problémy, akými sú podráždenie žalúdka či nevoľnosť alebo iné komplikácie, najmä u ľudí s ochorením pečene alebo obličiek. Preto je lepšie ich tepelne upraviť.

Náš tip:

Pečené jedlé gaštany sú veľmi obľúbené, môžete ich však tiež kandizovať či variť. Po tepelnej úprave ich môžete pridávať aj do šalátov, plniek, polievok a dezertov.

Informácie poskytla Poradňa zdravia RÚVZ Bratislava

Odoslať komentár