19 Apríl, Piatok
 2 °C
TOP

Moje meno je mrlík čílsky, zoznámme sa!

Skúsili sme šalát z mrlíka čílskeho 3x inak. Že nepoznáte mrlík čílsky? Verím, že ste sa s ním už stretli alebo ste o ňom počuli. Ide totiž o quinou – superpotravinu z južnej Ameriky.

Táto exotická plodina patrí k obľúbeným pokrmom vegetariánov či vegánov, avšak čoraz častejšie sa dostáva na stôl aj k „mäsožravcom“… Okrem toho, že je mnoho spôsobov, ako si ju chutne pripraviť, je aj veľmi zdraviu prospešná a vhodná aj pri redukčnom stravovaní.

Na svete existuje viac ako sto druhov quinoi, najbežnejšou je biela quinoa, ale stretnúť sa môžeme aj s červenou alebo čiernou. Quinoa červenej farby si po uvarení drží tvar lepšie, ako napríklad biela. Čierna
má zemitejšiu a sladšiu chuť. Quinoa je unikátnym zdrojom všetkých esenciálnych aminokyselín. Tie si naše telo samé nevyprodukuje, zato konzumáciou quinoe ich dáte organizmu dostatok. Preto je quinoa
komplexným zdrojom proteínov, v 100 gramoch sa nachádza približne 14 – 18 g bielkovín. Zároveň je v takejto porcii asi 7 g vlákniny, preto je quinoa sýta a dokonale podporuje zdravé trávenie. A aby sme
nezabudli, quinoa obsahuje aj vápnik, horčík, zinok, draslík, B vitamíny či vitamín E.

Quinou môžete použiť do sladkých i slaných jedál, je obľúbenou prílohou k mäsu, zároveň sa z nej dá pripraviť chutná raňajková kaša. Jej základná príprava je veľmi jednoduchá. Prepláchnutú quinou varte
asi 20 minút vo vode v pomere 1 diel quinoe a 2 diely vody. Potom ju odstavte z plameňa a nechajte ju pod pokrievkou ešte postáť asi 5 minút. Z takto pripravenej quinoe už môžete ďalej doslova čarovať v
kuchyni. V tej našej redakčnej sme si vyskúšali šalát trikrát inak. Skúsite aj vy?

… s granátovým jablkom
Potrebujeme: 1,5 hrnčeka quinoi, 3 hrnčeky zeleninového vývaru,1 granátové jablko, 50 g kešu orechov, 1 paprika, olivový olej, kurkuma, kari korenie, sušený cesnak, soľ
Postup: Quinou uvaríme vo vývare, do ktorého sme pridali soľ a koreniny – približne 1⁄4 čajovej lyžičky. Kešu orechy nasucho opražíme na panvici. Granátové jablko očistíme a vydlabeme z neho semienka.
Červenú papriku očistíme a nakrájame nadrobno. V miske si nakoniec zmiešame uvarenú quinou so semienkami z granátového jablka, opraženými orechmi, olivovým olejom a nakrájanou paprikou.

…so šargľou a syrom feta
Potrebujeme: 1/2 hrnčeka suchej quinoi, hrnček vody, 300g zelenej špargle, 50g syru feta, 30g pekanových orechov, 1 pomaranč, lyžica olivového oleja, soľ a mleté biele korenie
Postup: Quinou uvaríme, špargľu ugrilujeme na panvici a nakrájame. Do misky si pripravíme nakrájaný pomaranč aj so šťavou, olivový olej a premiešame. Do tejto zálievky vmiešame quinou, špargľu,
nakrájaný feta syr a orechy. Na záver podľa chuti pridáme štipku soli a štipku mletého bieleho korenia. zo všetkých strán do zlatista.

…s rajčinami, olivami a mozzarellou
Potrebujeme:
2 šálky quinoy, 4 šálky zeleninového vývaru, 2 menšie cibule, 5 rajčín, 1 hrnček čiernych olív, 300 g mozzarelly, 4 PL olivového oleja, šťava z jedného citrónu, soľ, korenie, obľúbený listový
šalát
Postup: Najprv si uvaríme quinou vo vývare. Cibuľu a rajčiny pokrájajte nadrobno, olivy stačí prekrojiť a mozzarelu tiež nakrájajte na stredne veľké kúsky. Všetko zmiešajte s uvarenou quinoou, pridajte
olivový olej, pár kvapiek citrónovej šťavy prípadne obľúbené bylinky. Servírujte na listovom šaláte. My sme si vybrali šalátové srdiečka.

Odoslať komentár